Vi har flyttat! Vi finns nu mera på:
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

http://www.segalovers.se/


Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

FAQ: Bild och Sladd

3 posters

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1FAQ: Bild och Sladd Empty FAQ: Bild och Sladd sön maj 02, 2010 3:57 pm

mikoto

mikoto

Det finns flera olika sladdar till de flesta Sega konsolerna och det är inte alltid klart varför man skulle använda vilken sladd. Den här guiden är till för att informera om varför vissa sladdar är bättre och vilka man kan använda till sin maskin.


- Videoformat och beskrivningar -


De olika videoformaten, från sämst till bäst.

1. RF - Den vanligaste anslutningen folk använder till sina äldre konsoler. Den ansluts till TVns antenningång. RF är komprimerad video och ljud sammanslaget i en enda sladd som TVn sedan kan ratta in. Det här är inte enkel men kvalitetsmässigt usel lösning. Det bör vara nödlösningen på anslutningen, se nästa videoformat för mer info.

2. Komposit - Den näst vanligaste lösningen för att ansluta en konsol till en TV. Den kommer oftast i form av en gul sladd tillsammans med en eller två likadana sladdar med andra färger som innehåller ljud. Komposit video fungerar så att den skickar ut en högupplöst svart-vit signal som kombineras med en lågupplöst färgsignal. Det gör att det går skicka bilden på en enda sladd men TVn måste "gissa" sig till färgerna eftersom den bara får en komprimerad färginformation. Det gör att en viss skärpa försvinner från bilden samt att färgerna inte blir helt korrekta. Dessutom så stör ljus och färg informationen varandra då de reser i samma sladd.

3. S-Video - Det här videoformatet bygger vidare på komposits idéer. Högupplöst svart-vit bild och lägre upplöst färgbild som kombineras i TVn. Men S-video har två klara fördelar över komposit. Först så skickas ljusinformation och färginformation i var sin separat sladd. Så de stör inte varandra. Sedan är även färginformationen lägre komprimerad än i komposit vilket ger bättre färger. Överlag så är det här en våldsam uppgradering och ett ganska bra videoformat. Dock är det inte så vanligt i Europa, det är vanligare i USA.

4. RGB - RGB är det bästa videoformatet här, det är bäst för det är helt okomprimerat. Färgerna får var sin sladd att resa till TVn igenom och detta leverar perfekt skärpa och färgnyanser utan problem från konsolen. En bildrörs TV arbetar tom internt med RGB och kan därför visa bilden utan att behöva göra någon hantering att prata om med bildsignalen. Kort och gott ska man köra RGB om man kan.

Videokontakterna i TVn kan se lite olika ut.

RF kopplas in i antenningången, den brukar vara svår att missa.

Komposit video kopplas oftast in genom en gul kontakt på TVn, många apparater har en på framsidan. Men komposit kan också kopplas in genom en Scart kontakt, fast då får man ha en enkel adapter.

FAQ: Bild och Sladd OkVBKkKCf

S-video har en runt kontakt med 4 små stift i och är oftast svart, den återfinns oftast på framsidan med av TV-apparater. S-video kan även den dock anslutas till Scart med via en adapter. Men det är det inte alla TV-aparater som stödjer. Stödjer TVn inte det så får man en svart-vit bild när man kör en S-video signal genom scart kontakten.

FAQ: Bild och Sladd UxCnWIiLY

RGB ansluts till en TV i nästan alla fall med Scart. Normalt sett har alla TV-apparater stöd för RGB på sin Scart kontakt(dock inte alltid). Har TVn flera Scart kontakter brukar det dock bara vara RGB på den första kontakten. Sedan är det S-video eller komposit på det andra uttaget.

FAQ: Bild och Sladd TNjgSwOxU


- Konsolernas kontakter och stödda videoformat -


Segas konsoler har nästan aldrig Scart kontakter eller liknande direkt på konsolen utan olika portar som det brukar stå AV vid. Dessa har olika videoformat på sig.

1. DIN 8 - DIN är en gammal Europeisk kontaktstandard, DIN 8 betyder att den har 8 stift i sig. Den här kontakten användes på Segas tidigare konsoler.

FAQ: Bild och Sladd ZoGycfmRV

Den finns på Sega Master System, Sega Mark III och Mega Drive 1. Samma sladd kan därmed användas till de tre.

DIN-8 kontakten har komposit video och RGB signal i sig. En nackdel är dock att det finns bara mono ljud på kontakten. Vill man ha Stereo ljud från sin Mega Drive 1 får man använda hörlurs kontakten på framsidan. Master System och Mark III har bara mono så där är det inga problem.

2. Mini-DIN 9 - Det här är också en DIN kontakt, men det är en mindre variant av den. Den har även 9 stycken stift istället för 8. Det nya stiftet används för att få en extra ljudkanal så att man kan få stereo genom AV kontakten.

FAQ: Bild och Sladd HfoHiVXsp

Den här kontakten är mest känd för att användas på Mega Drive 2. Men den finns även på Genesis 3, 32X, Nomad och Multimega samt några andra senare Mega Drive modeller.

Bortsett från Stereoljudet så har kontakten samma signaler i sig som DIN-8 kontakten. Den har altså RGB och komposit video.

3. Sega Saturn - Det här är egentligen en mini-DIN 10 kontakt. Lik en mini-DIN 9 då fast med ännu en kontakt. Men det är bara Sega Saturn som använder den av Segas konsoler så vi kallar den Saturn kontakten för enkelhetens skull.

FAQ: Bild och Sladd NNKkCWOre

Saturn kontakten har stöd för RGB, S-video och komposit. Den har givetvis Stereoljud med i sladden.

4. Dreamcast - Dreamcast har en helt egen kontakt som inte finns någon annanstans.

FAQ: Bild och Sladd AbzNAbjXQ

Dreamcast kontakten har stöd för RGB, S-video och komposit. Den har stereoljud men men den har även några konstigheter för sig.

Det är inte alla spel på Dreamcast som stödjer RGB, alla PAL spel stödjer det men vissa NTSC spel har inte stöd för det. Vill man vara säker på att kunna spela alla importspel med samma sladd är S-video bästa valet här.

Dreamcast har även stöd för VGA med, som är samma signal som datorer använder. Den går altså ansluta till en datorskärm med rätt kabel. Det här stödjer inte heller alla spel dock, en hel del spel saknar stöd för VGA. Men för de som gör det så får man en väldigt bra och högupplöst bild. Det är i alla fall över hälften av alla spel som stödjer VGA.

5. RF - Några av Segas konsoler har bara RF kontakt.

Sega Master System 2 är den mest kända konsolen från Sega med bara RF kontakt. Dock har den Franska modellen av konsolen en DIN-8 kontakt identisk med den på de andra maskinerna med samma kontakt.


- Göra egna sladdar -

Vill man bygga egna sladdar så går det göra. Dock är det nästan bara DIN 8 sladdarna som är enkla att bygga. Saturn och mini DIN 9 kontakterna är svåra att köpa löst och att arbeta med, men det går givetvis.

Här är två bra sidor:

Viletims kabel diagram för diverse konsoler: http://members.optusnet.com.au/eviltim/gamescart/gamescart.htm
Mmmmonkeys bildguider för att modda och bygga sladdar: http://www.mmmonkey.co.uk/

Här är två sidor att köpa komponenter ifrån:

Elfa, har det mesta, men inte de bästa priserna: https://www1.elfa.se/elfa3~se_sv/b2b/init.do?shop=ELFA_SE-SV
BHIAB, lite mindre grejer än Elfa, men för privatpersoner lite trevligare: http://www.bhiab.se/perl/index.cgi

* Flera av bilderna är tagna från viletims kabeldiagrams sida som finns här: http://members.optusnet.com.au/eviltim/gamescart/gamescart.htm



Senast ändrad av mikoto den sön maj 02, 2010 8:05 pm, ändrad totalt 3 gånger

2FAQ: Bild och Sladd Empty Sv: FAQ: Bild och Sladd sön maj 02, 2010 4:00 pm

mikoto

mikoto

Nu har jag skrivit en guide lite snabbt, jag anser den inte klar ännu utan vill nog helst ha lite input på den innan jag arbetar vidare :-)

Den ska givetvis ha bilder i sig.

Jag ska även försöka dela upp styckena på ett bättre vis. Det är lite jobbigt att läsa nu. Tydligare rubriker. Jag ska arbeta vidare, men har någon annan här förslag på hur den vill det ska se ut så skriv gärna det här! Jag kan vara blind ibland :-) Jag skriver för mycket ibland med, kan något kortas ned eller kan information skrivas på ett mer uniformellt och tydligt vis är jag öppen för förslag!

3FAQ: Bild och Sladd Empty Sv: FAQ: Bild och Sladd sön maj 02, 2010 6:57 pm

AlmostOriginal

AlmostOriginal
Admin / Grundare
Admin / Grundare

Shocked Bra jobbat mikoto. Jag är riktigt impad. study Men bara för att jag skulle få ett finger med i leken gjorde jag om titeln Razz

https://sega.swedishforum.net

4FAQ: Bild och Sladd Empty Sv: FAQ: Bild och Sladd sön maj 02, 2010 7:45 pm

mikoto

mikoto

Hmm, skummt med dina Nomads. De ska ge ut en vanlig RGB signal precis som en Mega Drive 2. Får du RGB scart bild om du använder en Mega Drive 2 istället?

Ang HDMI så kan det vara så att den ena porten kräver att signalen har sådan här HDCP kryptering påslagen och den andra har inte det kravet för att den ska fungera med DVI omvandlare tex som inte har HDCP.

Jag la till några bilder och formaterade texten lite grann. Ska arbeta in lite fler bilder dock. Kan skriva upp viletims kabel diagrams sida med i en paragraf där jag kan skriva om man vill göra sina egna sladdar.

5FAQ: Bild och Sladd Empty Sv: FAQ: Bild och Sladd sön maj 02, 2010 7:54 pm

AlmostOriginal

AlmostOriginal
Admin / Grundare
Admin / Grundare

Jag har i alla fall löst problemet nu. Raderade inlägget för att jag inte skulle framstå som en idiot. clown Ingångarna på nomaden fungerar vet ej vad jag gjorde för fel sist scratch Läste manualen till tvn och minns jag rätt stöder inte ena porten DVI. (Tror jag det var) scratch

Ägare till ett Sega forum så har man huvudet i ändan lol!

FAQn verkar bli kanon. cheers

https://sega.swedishforum.net

6FAQ: Bild och Sladd Empty Sv: FAQ: Bild och Sladd sön maj 02, 2010 8:07 pm

mikoto

mikoto

Aha, ja stödjer den ena porten inte DVI så blir det lurigt att koppla in de flesta datorer på den.

La till fler bilder och gjorde en liten avdelning för om man vill bygga egna sladdar med länkar till guider och diagram samt två sidor att köpa komponenter ifrån.

7FAQ: Bild och Sladd Empty Sv: FAQ: Bild och Sladd sön feb 13, 2011 7:22 pm

AlmostOriginal

AlmostOriginal
Admin / Grundare
Admin / Grundare

Är det bara jag som tycker att original RF kabeln till Sega Megadrive (1) havererar allt för lätt? Sad

https://sega.swedishforum.net

8FAQ: Bild och Sladd Empty Sv: FAQ: Bild och Sladd tis mar 29, 2011 10:23 am

WERY

WERY

AlmostOriginal: Även jag hade det problemet med min RF-kabel till den MD1a jag hade när jag var yngre. Men det var glapp i kabel som gjorde det så jag fick skaffa en "ny" sån RF-kabel.

Mikoto: Använder SC-3000 och DIN8?

Sponsored content



Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet