Vi har flyttat! Vi finns nu mera på:
Vill du reagera på det här meddelandet? Registrera dig för forumet med några klick eller logga in för att fortsätta.

http://www.segalovers.se/


Du är inte inloggad. Vänligen logga in eller registrera dig

FAQ: Reparera Sega Nomad

Gå ner  Meddelande [Sida 1 av 1]

1FAQ: Reparera Sega Nomad Empty FAQ: Reparera Sega Nomad mån aug 30, 2010 3:05 pm

AlmostOriginal

AlmostOriginal
Admin / Grundare
Admin / Grundare

Med denna guide tänkte jag ta upp dem vanligaste problemen jag stöt på med min Sega Nomad.

Inget händer:
Kontrollera att du har friska batterier. Sega Nomad är en riktig ström slukare.
Kontrollera så inte Brightness hjulet inte står i toppen/botten.
Rengör kontakt punkterna på batteripaketet/enheten.

Resultat:
Allt fungerar som det ska igen.

OBS Låt kontakt punkterna torka OBS

Spelen vill inte starta:
Ta en tops dränk den i Electronic Cleaner dra den längs kontakt punkterna på spelet även i botten på kortet. Blir topsen svart så är kassetten smutsig. Sätt i den och prova i fall den starta. Om inget händer prova dra ut kassetten igen och ta andra sidan/ny tops på kontakt punkterna blir topsen svart igen så har du smuts i connectorn. Köp Swipe Cleaner Cards dränk den i Electronic Cleaner dra den upp och ner i connectorn. Blir kortet svart är connectorn skitig.

OBS Låt kassetten torka innan du sätter in den i enheten. OBS
OBS Ta bort batteri paket/strömsladden innan du rengör connectorn. OBS

Resultat:
Allt fungerar som det ska igen.

Knapparna tar svagt/fungerar ibland eller fungerar inte alls:
Prova ta isär den och rengör gummina och kontakt punkterna.

Resultat:
Allt fungerar som det ska igen.

Svår att starta:
Första gången man startar enheten tar det c:a 30 - 60 sekunder innan den startar. Ljudet kommer oftast före sedan bilden. Efter den har gått i gång så startar den på direkten om man slår på och av den. Ljudet är något svagt och ibland dyker små suddiga vertikala linjer på skärmen. Problemet blir värre när batterierna snart är slut. Annars fungerar maskinen utmärkt.

Skruva bort alla skruvar. Dela försiktigt Nomaden i två delar. Lossa försiktigt kabeln som sitter mellan dem två delarna.
FAQ: Reparera Sega Nomad Dsc_1010
Skruva bort alla skruvarna som syns på bilden (Sitter även 2 st under plåten)

Kolla så alla kondensatorer är hela (läckage och liknande)
FAQ: Reparera Sega Nomad Dsc_1011

Mät med multimeter mellan punkt 1 - 2 och mellan punkt 3 - 4.
FAQ: Reparera Sega Nomad Kontak10
I det här fallet fanns ingen kontakt mellan punkt 3 - 4. Dessutom var lödningen på punkt 3 dåligt. Ta fram löd kolven löd om punkt 3. Om du inte kan löda be någon kunnig att göra det!! Mät punkterna igen. Om du gjort rätt så ska du ha kontakt mellan punkt 1 - 2 och punkt 3 - 4.

För dig som inte vet vad punkt 1 - 4 gör så är det kontakt punkterna för batteri paket.
FAQ: Reparera Sega Nomad Dsc_1012

Glöm inte rengör kabelns kontakt ytor.
FAQ: Reparera Sega Nomad Dsc_1013

Montera ihop allt och testa i fall det fungera.

Resultat:
Allt verkar fungera som det ska. Ljudet är tillbaka och dem smala suddiga vertikala linjerna har blivit mindre. Men ska låta den ligga någon dag och se i fall problemet kvar står.

5 - 6 Timmar
Har gått sedan jag "fixade" nomaden provade och starta den nu och det tog någon sekund innan den gick igång men jag såg:
PRODUCED BY OR UNDER LICENSE FROM SEGA ENTERPRISES LTD
Gör ett nytt test igen när den har legat 1 dag eller mer.

1 Dag & 2 Timmar
Har gått sedan jag "fixade" nomaden provade och starta den nu och den starta på en gång! Succe helt klart! cheers Ska se i fall jag kan låta den ligga 1 vecka och se om den är lika kvick då.

Alla kondensatorerna ser bra ut. Smile

FAQ: Reparera Sega Nomad Dsc_1014

FAQ: Reparera Sega Nomad Dsc_1015

FAQ: Reparera Sega Nomad Dsc_1016

FAQ: Reparera Sega Nomad Dsc_1017

FAQ: Reparera Sega Nomad Dsc_1018

FAQ: Reparera Sega Nomad Dsc_1019

FAQ: Reparera Sega Nomad Dsc_1020

https://sega.swedishforum.net

Till överst på sidan  Meddelande [Sida 1 av 1]

Behörigheter i detta forum:
Du kan inte svara på inlägg i det här forumet